مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 50
نقش فراشناخت در آموزش حل مسأله رياضي مقدمه مفهوم فراشناخت با وجود اهميت بنيادي آن ( در آموزش وپرورش ، روان شناسي وعلوم شناختي از جمله هوش مصنوعي ) هنوز تعريف روشني نداشته وبه خوبي درك نشده است. پژوهش هاي شناختي مفصل ، مشتمل بر بررسي هاي باليني دانش آموزان در حين حل مسأله وبرنامه هاي كامپيوتري با مؤلفه هاي چند وجهي تا حدي به اين اشاره كرده اند كه چگونه فراشناخت با شناخت تعامل پيدا مي كند. در خلال دهه آينده ، مي توان انتظار داشت كه تعاريف بسيار دقيق تري از فراشناخت ارايه شوند. به اعتقاد لستر ، گارافالو وكرول « درحال حاضر، آن چه كه به وجود آورنده باور ما نيست به فراشناخت وساير عوامل غير شناختي در حل مسايل رياضي است بيش ترناشي از بازتاب هاي ما معلمان ويادگيرندگان رياضي بر تجارب خودمان است تا اين كه ناشي از پژوهش هاي دقيق ونظام وار باشد. » هم چنين ، به گفته هجدوس ، « با وجود اين كه فراشناخت نقشي جنجالي در آموزش رياضي بازي كرده است هنوز درباره ماهيت آن وچگونگي استفاده از آن درك بيش تر نحوه تفكر حل مسآله دانش آموزان فقط به نتيجه گيري هاي موقتي رسيده ايم». مطالعه رفتار نهاني انسان ، مشكل وپيچيده است. اما اين كار عملي و قابل انجام است. پژوهشگران نيازمند تمركز برروي چگونگي ايجاد ارتباط بين جنبههاي نظري وعملي نقش فراشناخت هستند. پژوهشگران با هم وبا هم فكري هم، بايد يكديگر كار كنند تا بتوانند اين رفتار پنهاني را به ، ميزان زيادي آشكار سازند. درزماني كه براي انجام تحقيق با حل مسأله مصاحبه مي شود پژوهشگران مي توانند با طرح سؤال هايي از قبيل اين كه براي حل مسايل رياضي چه كارمي كنيد ؟ از چه دانشي كمك مي گيريد ؟ چگونه فرآيند حل مسأله را كنترل مي كنيد ؟ چه باوري نسبت به خود رياضي وغيره داريد ؟ اطلاعات ارزشمندي در ارتباط با شناخت پيچيدگي هاي يادگيري انسان به دست آورند. گاهي از موقعيت هاي حل مسأله براي طرح چنين سؤال هايي استفاده مي شود كه از
مبلغ قابل پرداخت 21,300 تومان