مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 137
مقدمه نوجواني دوره اي از دوره هاي سني است که مرحله بلافصل کودکي را در بر مي گيرد و سالها ست که اين دوره را دوره اي دشوارتر از کودکي محسوب کرده اند. گرچه مفهوم نوجواني تا اواخر قرن نوزدهم به عنوان مرحله اي که با پيچيدگي رواني توام و قابل مطالعه علمي است قلمداد نمي شود اما ارسطو معتقد بود که نوجوانان پرشور و اتشي مزاجند و آما ده اند که خود را به دست غرايز بسپارند. تعدادي از پزشکان و نظريه پردازان روانکاوي نوجواني را وضعيتي مي دانند که در آن وضعيت فرد دچار اختلال رواني است . آخرين تحقيقات انجام گرفته نشان مي دهد که تعاريف کشورهاي مختلف از مقوله نوجوان و سن جواني در پاسخ به شرايط متغير اجتماعي , سياسي و اقتصادي متفاوت است. به گزارش سينا سازمان ملل با اذعان به تفاوتهاي موجود درزمينه تعيين سن جواني و نوجواني در نقاط مختلف جهان گروه سني 15 تا 24 سال را به عنوان گروه سني نوجواني و جواني در نظر گرفته است که در کنوانسيون حقوق کودک حتي شخص زير 18 سال کودک محسوب مي شود. بنابراين سازمان ملل تعريف جوان را در دو شاخه نوجوان که سنين بين 15 تا 17 و جوان سنين بين 18 تا 24 سالگي را در بر مي گيرد بيان کرده است. گرچه صاحبنظران بسياري در باب نوجواني تئوري هايي را ارائه داده اند اما براي اولين بار استانلي هال نوجواني را به حيطه روانشناسي جديد وارد کرد. او توجه خود را به خصوصيات رواني نوجوانان متمرکز کرد و اهميت مطالعه اين دوران را ياد آور شد. نظريه هال تکويني يا تحولي است به طوري که تحولات فرد را تکراري از تحولات نوع مي داند. در اين نظريه بالطبع نوجواني به دليل نزديک بودن به بالاترين مرحله تحول نوع, مقام ممتازي را مي يابد, حال آنکه کودکي مربوط به مرحله ابتدايي تحولات نوع است. استانلي هال را پدر روانشناسي بلوغ ناميده اند . در روانشناسي غرب بسياري از صاحبنظران نوجواني را بحران دوره بلوغ تعبير کرده اند و منظور از بحران پذيرش ضمني ويژگي هاي ذيل
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 50,400 تومان