مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 3
گزارش پرورش اسب اصيل عرب كارخانه شير پاستريزه قلعه تل بختياري قسم به اسباني كه نفسشان به شمار افتاده ودر تاختن از سم ستوران بر سنگ آتش افروختن و صبحگاه آنها را به غارت گرفتند و غبار بر انگيختن و سپاه دشمن را همه در ميان گرفتند از آنجاي كه اسب در فرهنگ ايراني جايگاه مناسبي داشت ايرانيان نخستين كساني بودند كه اسب رام كرده و از آن بهره بردند ارج اسب از آنجا آشكار مي شو د كه بسياري از نامهاي ايراني داراي پساوند اسب مي باشند مانند گرشاسب لهراسب جاماسب و غيره ار لحاظ رزمي اسب نقش مهم و كارسازي در جنگها داشت همچنين آنها را براي فرستادن پيامهاي خود استفاده مي كردند از اسب ها نامدار و افسانه اي وتاريخي ايران رخش رستم ، شب رنگ بهزاد شبديز ....را ياد كرد به طور كلي اسب در فرهنگ ايران قديم از اهميت اجتماعي و ملي فراواني برخوردار بود اگر در ضرب المثل هاي عرب جاهلي نيز دقيق شويم رد پاي اسب را خواهيم ديد كه نشان دهنده آميختگي اين حيوان با آداب زندگي صحرا نشينان مجاز است در دوران جاهل اگر شمشير را در دست راست عرب بيابان گرد بدانيم بايد اسب را در دست چپ حتي پاهاي اين صحرا نشينان به حساب آوريم چنان كه در ارتبا طات اقتصادي حمل نقل جنگ و گريزها همه ي و ظيفه بر عهدي همين موجود پاك تيز پا و در عين حال خوش اندام بوده آنچنان كه پيل هاي تنومند هندي نيز نتوانستند مانعي باشند در مقابل برق اساي چابك سواران اسب دوانان محمود غزنوي باشند همينك قسمتي عمدي از پيشرفت تمدن اسلامي را مديون حملات غزنويان باشد . جهان شاه كرم كياني در ادامه سخن ادامه داد باتوجه به شور و شوق علاقه اي كه به اسب داشتم تصميم گرفتم در سال 1382چند راس اسب از باشگاهاي زند ياد خلانم مهري قره قوزيو دو راس اسب از باشگاه تبريز و يك راس از اسب هاي بهترين ماد يان هاي خرم اباد وچند راس از اسب دارانت هاي قديمي خوزستان كه اسب هاي عرب خالص ايراني و اسب هاي مصري مي باشدخريدار مي كردم كه هم اكنون
مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان