مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 6
مديريت مديريت مدرسه محور يا تصميم گيري مشاركتي از ويژگي هاي بارز نظام هاي آموزشي در دهه اخير به شمار مي رود. اين مهم، به ويژه در كشورهاي پيشرفته جهان به دگرگوني هاي مهمي در روش هاي اداره و راهبري مراكز آموزشي و آموزشگاهي به وجود آورده است. آشنايي با اين شيوه ها، رهبران آموزشي و آموزشگاهي را قادر مي سازد تا تب رهبري سازمان خود را بسنجند و به عنوان قلب نماي علمي، حركت خود را از برنامه روزي به برنامه ريزي تغيير داده، هم چنين به رفع ابهامات عملكردي بپردازند؛ در نتيجه اهداف و رسالت هاي مدارس را محقق سازند. مدرسه محوري به اين امر اشاره دارد كه در فرآيند تصميم گيري جامع و فراگير، همه اعضاي گروه به طور برابر شركت داشته باشند. لازم است اقتدار گروه هايي كه در مدرسه تصميم گيري مي كنند، به وسيله سطوح سازماني و سلسله مراتب آن حمايت شوند و مورد احترام قرار گيرند، لذا مدرسه محوري يا تصميم گيري مشاركتي در مدرسه، يك بازنگري در مدارس به ويژه مدارس دولتي است كه انحصار قدرت تصميم گيري را از يك ناحيه مركزي به يك مدرسه، به منظور بهبود عملكرد آن مدرسه به دنبال دارد. سوگيري اين فرآيند به سمت افزايش دادن سطح دخالت و درگيري مدرسه در اداره مديريت خود است. اين فرآيند باعث توانمند شدن مدرسه براي ايجاد تصميم گيري هاي آموزشي در مورد نيازهاي يك مدرسه و كمك به استفاده موثر از منابع محدود مدرسه و تقويت مشاركت محلي در اداره امور مدارس است. به اين ترتيب مدرسه محوري به دنبال تمركز زدايي در نظام آموزشي و انتقال اختيار و قدرت تصميم گيري به مدرسه، به وجود مي آيد. فرآيند مدرسه محوري به افرادي كه در آن مدرسه كار مي كنند، اجازه مي دهد تا جنبه هاي گسترده تري از موضوعات مدرسه اي كه در آن كار مي كنند را در نظر گرفته از انرژي خود به منظور بهبود و توسعه مدرسه، بيشتر استفاده كنند. به اين ترتيب فهم تامل اين كه چگونه مدرسه محوري
مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان