مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 7
معرفی رشتهریاضی هدف ریاضیاتعلمنظماستوموضوعآنیافتن،توصیفودرکنظمیاستکهدروضعیتهایظاهراپیچیدهنهفتهاستوابزارهایاصولیاینعلم،مفاهیمیهستندکهماراقادرمیسازندتاایننظمراتوصیفکنیم» . دکتردیباییاستادریاضیدانشگاهتربیتمعلمتهراننیزدرمعرفیاینعلممیگوید: «علمریاضی،قانونمندکردنتجربیاتطبیعیاستکهدرگیاهانوبقیهمخلوقاتمشاهدهمیکنیم . علومریاضیاتاینتجربیاترادستهبندیوقانونمندکردهوهمچنینتوسعهمیدهند.» دکترریاضیاستادریاضیورئیسدانشگاهصنعتیامیرکبیرنیزدرمعرفیاینعلممیگوید: «ریاضیاتعلممدلدهیبهسایرعلوماست. یعنیزبانمشترکنظریاتعلمیسایرعلوم،علمریاضیمیباشدوامروزهاگرعلمیرانتوانبهزبانریاضیبیانکرد،علمنمیباشد.» گرایشهایمختلفاینرشتهواهدافآنهاعبارتنداز: ریاضیکاربردی: هدفازاینشاخهتربیتکارشناسیاستکهبااندوختهکافیازدانشریاضی،تواناییتحلیلکمیازمسائلصنعتی،اقتصادیوبرنامهریزیراکسبنموده،توانادامهتحصیلدرسطوحبالاترراداشتهباشد. ریاضیمحض: هدفازاینشاخهریاضی،تربیتمتخصصانجامعدرعلومریاضیاستکهآمادگیلازمبرایادامهتحصیلدرجهتاشتغالبهپژوهشونیزانتقالعلمریاضیدرسطوحدانشگاهیراداشتهباشند. آشناییباتجزیهوتحلیلمسائلدرقالبریاضیومدلسازیریاضینیزازاهدافدیگرشاخهریاضیمحضاست. ریاضیدبیری: هدفازشاخهدبیریتربیتدبیرانوکارشناسانمتخصصآموزشریاضیاستکهپاسخگوینیازهایآموزشوپرورشکشوردرسطوحپیشدانشگاهیباشند. ماهیت : «ریاضیاتبرخلافتصوربعضیازافرادیکسریفرمولوقواعدنیستکههمیشهودرهمهجابتوانازآناستفادهکردبلکهریاضیاتدرستفهمیدنصورتمسالهودرستفکرکردنبرایرسیدنبهجواباستوبرایبهدستآوردناینتوانایی،دانشجوبایدصبروپشتکارلازمراداشتهباشدتابتواندحتیبهمدتچندینساعتدرموردیکمسالهریاضیفکرکردهودرنهایتباابتکاروخلاقیتآنراحلکند» فارغالتحصیلاناینرشتهمیتوانندپسازپایانتحصیلات،دراداراتدولتیبرایمسوولیتهاییکهبهنوعیباتجزیهوتحلیلمسائلسروکاردارند،دربخشخصوصیدراموریهمانندطراحیسیستمهادرامربهینهسازیوبهرهوری،دربخشصنعتبرایاموریهمانندمدلسازیهایریاضیودرآموزشوپرورشو ... ،مسوولیتهایمتفاوتیرابهعهدهگیرند. گرایشهایمقطعلیسانس: «رئیساتحادیهبینالمللیریاضیدانانجهاندریازدهمیناجلاسآکادمیجهانسومکهاخیرادرتهرانبرگزارشد،عنوانکردکهبهتراستبگوییمریاضیاتوکاربردهایآن،نهاینکهریاضیاترابهمحضوکاربردیتفکیککنیمچراکهبهاعتقادریاضیدانهاهیچمقولهریاضینیستکهروزیکاربردیبرایآنپیدانشود.» «ریاضیاتمحضبیشتربهقضایاواستدلالها،منطقموجوددرآنهاوچگونگیاثباتشانمیپردازدامادرریاضیاتکاربردیچگونهاستفادهکردنوبهکارگرفتنقضایا،آموزشدادهمیشود،بهعبارتدیگردراینشاخه،کاربردریاضیاتدرمسائلموجوددرجامعهبیانمیگردد» «وقتیصحبتازریاضیمحضمیشودنبایدتصورکردکهتنهابایددرگوشهاینشستوبهحلمسائلریاضیپرداختبلکهاینعلم،بخصوصدرمدارجبالا،ارتباطنزدیکیباطبیعتداردبهعبارتدیگرایدههایریاضیازذهنپژوهشگراننمیرویدبلکهریاضیدانهاغالباالهامخودراازطبیعتمیگیرندوبهقول «ژانباپتیتفوریه»ریاضیدانمشهورقرننوزدهمفرانسه «تعمقدرطبیعت،پربارترینمنابعاکتشافاتریاضیاست.» عموماریاضیاتکاربردیبهشاخهایازریاضیگفتهمیشودکهکاربردعلمیمشخصیداشتهباشدبرایمثالدراقتصاد،کامپیوتر،فیزیکویاآمارواحتمالکاربردداشتهباشدوریاضیمحضنیزبهشاخهایگفتهمیشودکهبهنظریهپردازیریاضیمیپردازدامابایدتوجهداشتکهامروزهایندوگرایشآنچناندرهمادغامشدهاندکهمرزیرانمیتوانبینآنهامشخصکرد. زیاگاهیکتئوریکاملامحضواردمرحلهکاربردیشدهوچوندرعملبامشکلروبرومیشود،باردیگربهحوزهتئوریبرمیگرددودرنهایتپسازرفعنقایص،دوبارهواردمرحلهکاربردیمیشود. یعنییکتعاملوارتباطدوجانبهایبینریاضیکاربردیومحضوجودداردوهریکازایندوشاخه،ازتجربیاتشاخهدیگربهبهتریننحواستفادهمیکندوبههمیندلیلیکریاضیدانموفقبایدازهردوشاخهاطلاعداشتهباشد.» معرفیدروستخصصی معرفیمختصریازدرسهایتخصصیگرایشریاضیکاربردی: ریاضیاتگسسته: هدفازایندرس،آشناییبازمینههایمختلفریاضیاتگسستهوکاربردهایآنباتاکیدبراثباتوارائهالگوریتمهایمناسباست. سرفصلهایایندرسعبارتنداز : معادلهتفاضلیورابطهبازگشتی،تابعمولد،اصلشمولوطرد،گرافوماتریس،تطابقودیگرکاربردهایگراف،جبربولوکاربردهایآنوآشناییباطرحهایبلوکی،مربعلاتین،صفحههایتصویری،کدگذاریورمزنگاری. برنامهسازیپیشرفته: درایندرس،دانشجویانبهمباحثیهمچونبرنامهسازیصحیح،مستندسازیبرنامهها،برنامهسازیساختیافته،آشناییبازباندومبرنامهسازیومقایسهآنبازباناول،اشکالزداییوآزمایشبرنامه،حصولاطمینانازصحتبرنامهها،الگوریتمهایغیرعددیشامل : پردازشرشتهها،روشهایجستجوومرتبکردن،آشناییمقدماتیباکامپایلرهاودیگربرنامههایمترجم،اجرایطرحهایبزرگو ... میپردازند. آنالیزعددی: هدفازایندرس،ارائهالگوریتمهایعددیوبررسیخطاهایایجادشدهازحلعددیمسائلاست. درخصوصروشهایتکراری،بررسیهمگراییونرخهمگرایینیزموردتاکیدمیباشند. درایندرسسرفصلهایموجودعبارتنداز : نمایشاعدادحقیقی،انواعمختلفخطاها،آنالیزخطاها،حلمعادلاتخطی،مشتقوانتگرالگیریعددیوحلمعادلاتدیفرانسیلعددیو ... . ساختماندادهها: درایندرس،دانشجویانباآرایهها،بردارها،ماتریسها،صفهاوردیفها،لیستهایپیوندی،خطی،حلقوی،روشنمایشوکاربردلیستهایپیوندی،درختهاوپیمایشآنها،روشنمایشوکاربرددرختها،درختهایتصمیمگیری،گرافهاونمایشآنها،تخصیصحافظهبهصورتپویاومسائلمربوطآشنامیشوند. تحقیقدرعملیات: درایندرس،دانشجویانبازمینهتحقیقدرعملیات،انواعمدلهاومدلهایریاضی،برنامهریزیخطی،شبکههاومدلحملونقل،سایرمدلهایمشابه،آشناییبابرنامهریزیمتغیرهایصحیح،برنامهریزیپویا،برنامهریزیغیرخطیومدلهایاحتمالیآشنامیگردند. آیندهشغلی،بازارکار،درآمد: «کاربردریاضیدرعلوممختلفانکارناپذیراست. برایمثالمبحثآنالیزتابعیدرمکانیککوانتومی،کاربردبسیاریزیادیداردویادربیشتررشتههایمهندسیمعادله «لاپلاسی»کهیکمعادلهریاضیاست،مورداستفادهقرارمیگیرد. درجامعهشناسینیزنظریهاحتمالونظریهگروههانقشبسیارمهمیایفامیکند. درکلبایدگفتکههمهصنایع،زیرساختریاضیدارندوبههمیندلیلدرهمهمراکزصنعتیوتحقیقاتیدنیا،ریاضیدانهادرکنارمهندسانودانشمندانسایرعلومحضوریفعالدارندوآنچهدرنهایتارائهمیشود،نتیجهکارتیمیآنهاست.» دکترریاضیازاساتیددانشگاهدرموردفرصتهایشغلیموجوددرایرانمیگوید: «اگردرجامعهمامشاغلجنبهعلمیداشتهباشند،قطعابهتعدادقابلتوجهیریاضیداننیازخواهیمداشتچونیکریاضیدانمیتواندمشکلاترابهروشعلمیحلکند. البتهاینبهآنمعنانیستکهدرحالحاضرهیچفرصتشغلیبراییکریاضیدانوجودنداردامابایدحضورریاضیدانهادرمراکزتحقیقاتیوصنعتیپررنگترباشد.» هرچقدرکهشغلیکفردتخصصیترشود،میزانریاضیاتیکهلازمدارد،بیشترمیگردد. برایمثالیکمهندسالکترونیکازآنالیزتابعیوفرآیندهایتصادفیاستفادهمیکندویایکبرنامهریزپروژههایاقتصادیازمطالبپیشرفتهآماریمانندسریهایزمانی،بهعنوانابزارکاریاریمیگیرد. بههمیندلیلامروزهتربیتمتخصصانعلمریاضی،یعنیافرادیکهقادرهستندریاضیاتموردنیازراآموزشدادهویاتولیدکنند،اهمیتبسیارزیادیدارد. چراکهلازمهپیشرفتدرتکنولوژی
مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان