مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 4
موتور هواپيما : چهار نيرو به هواپيماي در حال پرواز وارد مي شود : نيروي بالابرنده , از طرف هواست و به علت شکل بال بوجود مي آيد . نيروي مقاوم از طرف هواست و مانند اصطحکاکي است که در اثر حرکت يک جسم در يک سيال بوجود مي آيد . نيروي سوم نيروي وزن است و نيروي چهارم نيروي جلوبرنده . نيروي جلو برنده نيرويي است که آن را موتور ايجاد مي کند . کار اصلي اين نيرو خنثي کردن نيروي مقاوم است ؛ اما وظيفه ي دادن سرعت اوليه به هواپيما , همچنين کمک به نيروي بالا برد براي بالا بردن هواپيما , در مواقع خاص نيز , به عهده ي اين نيروست . انواع موتور : البته از ميان موتورهاي طبقه بندي شده در نمودار شماره 1 , فقط موتورهاي توربوجت , توربوپراپ , توربوشفت و پيستوني ملخي رايج است . در اين ميان موتور توربوجت و توربوفن از نوع موتور جت و بقيه از نوع موتور ملخي است . موتورهاي جت نيروي محرکه و موتورهاي ملخي توان توليد مي کننند . در موتورهاي ملخي , ملخ است که توان خروجي موتور ملخي را به نيروي محرکه تبديل مي کند. موتور توربوشفت در هليکوپترها کاربرد دارد ؛ ولي درباره ي چهار موتور ديگر مي توان گفت : -موتور هاي پيستوني بيش تر در هواپيماهاي سبک با سرعت و سقف پرواز کم کاربرد دارد. -موتور توربوپراپ بيش تر در هواپيماهاي باريو مسافربري کوچک کاربرد دارد . -موتورهاي توربوفن بيش تر در هواپيماهاي مسافر بري بزرگ و هواپيماهاي نظامي کاربرد دارد . -موتور توربوجت در برخي هواپيماهاي جنگي کاربرد دارد. موتورهاي پيستوني: موتورهاي پيستوني در ابتدا با آب خنک مي شدند به همين خاطر سنگين بودند و مبدل هاي حرارتي آن ها نيروي مقاوم زيادي توليد مي کرد . در سال 1908م موتورهايي ساخته شد که با هوا خنک مي شد . در اين موتورها پيستون ها به طور دوار در اطراف محور مرکزي قرار داشتند .موتورهاي پيستوني را مي توان از نظر چگونگي
مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان