مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 211
كليات تعريف تكنولوژي آموزشي تكنولوژي آموزش در طول سالهايي كه كارشناسان آن را به كار بردهاند، دستخوش تغييراتي شده است ك علاوه بر تغيير در جنبههاي ظاهري، در محتوا و معناي آن نيز تغييرات رخ داده است. براي درك بهتر تعريف و معناي اصطلاح تكنولوژي آموزشي، لازم است به معناي هر يك از واژههاي تشكيل دهنده آن توجه كنيم. الف) تعريف تكنولوژي شناخت دقيق تعريف، موضوع و قلمرو رشته تكنولوژي آموزشي تا حدود زيادي به ريشهيابي كلمه تكنولوژي بستگي دارد. اين واژه از كلمه تكنولوژيا در يوناني به معناي انجام دادن سيستماتيك يك هنر يا حرفه گرفته شده است. بخش اول اين كلمه (techno) تلفيقي از معناي يك هنر و يك فن مشتمل بر دانش مربوط به اصول و توانايي دستيابي به نتايج مورد نظر است. به عبارت ديگر فن به معناي مهارتهاي عملي مانند دانستن و انجام دادن است. ريشه كلمه (logos) نيز به معناي استدلال، تبيين، اصل و ارائه دليل است. بنابراين تكنولوژي به معناي بكارگيري مستدل با منطقي دانش خواهد بود. بنابراين تكنولوژي به معني هر گونه مهارت عملي است كه در آن از نتايج و يافتههاي علمي استفاده ميشود. به عبارت ديگر، تكنولوژي به معني دانش كاربردي در مقابل علم محض است. اين كلمه در اصل از دو كلمه «تكنيك و لوژي» تشكيل شده است. «تكنيك» به معناي انجام دادن ماهرانه هر كار و «لوژي» - معادل پسوند «شناسي» و به معناي «علم و دانش» است. بنابراين، تكنولوژي را ميتوان روش شناسي يا دانش و علم به روشهاي ماهرانه انجام دادن امور دانست، اين معناي دوم چيزي است كه واژه تكنولوژي بيشتر براي بيان آن به كار رفته است. دانش تكنولوژي داراي مفاهيم، قواعد و ساختار و تغييرات خاص خود است كه برخاسته از، و نهفته در فعاليت انساني است. در مقابل دانش محض يا دانش علمي كه به بيان جهان طبيعي و پديدههاي موجود در آن ميپردازد، دانش
مبلغ قابل پرداخت 76,600 تومان