مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 3
حاكميت ازآن خداست حسن احمديزاده: با نگاهي به تاريخ فقاهت و آثار علماي نامدار در عرصه فقه و فقاهت، درمييابيم كه يك انديشمند فقيه تنها به كمك علم اصول به استنباط احكام و شرايع الهي و اجراي آنها در جامعه نميپردازد. بلكه نوع جهانبيني و فهم او از انسان و جهان، در استنباط او از مسائل اجتماعي، سياسي و اقتصادي نقشي اساسي ايفا ميكند. جهانبيني هر شخص بر پايه شناخت او استوار است. از اينرو شناخت جهانبيني هر متفكر، نخستين گام در جهت شناخت انديشههاي او خواهد بود. هدف از اين جستار، بررسي ابعاد مختلف نگرش و جهانبيني يكي از فقها و انديشمندان عالم اسلام يعني محقق اردبيلي و تأثير نوع جهانبيني او در نگرش فقه سياسي وي است. محقق اردبيلي يكي از مشاهير و مفاخر علماي اماميه در قرن دهم هجري است. از اوايل اين قرن، صفويان در ايران به قدرت رسيدند و براي اولين بار، مذهب شيعه بهعنوان مذهب رسمي كشور برگزيده شد. از آن پس، شاه اسماعيل اول و جانشينان او سياست مذهبي خاصي را در پيش گرفته و خود را وارث امامان شيعه خواندند. آنان براي ترويج آموزههاي مذهب شيعه، علماي اين مذهب را به ايران فرا خواندند. پس از آن، روند جديدي نيز در تحول انديشه سياسي علماي شيعه آغاز شد. برخي از آنان با توجه به موقعيت سياسي فراهم شده، درصدد گسترش معارف مذهبي شيعه برآمده و در كنار دولت صفويه قرار گرفتند و با پذيرفتن مناصبي چون شيخ الاسلامي و مقام صدري و قضاوت، ضمن مهار و كنترل قدرت سياسي، با برپايي كلاس درس و تأسيس حوزههاي علميه، به تربيت طلاب و تقويت مراكز علمي و فقهي شيعه پرداختند. عدهاي از آنان، از جمله محقق اردبيلي با اعتقاد به اينكه هر سلطانِ غيرمعصوم، بدون اذن خاص يا عام امام، جائر است، راهكار ديگري را برگزيدند. بنابر اين، در عصر محقق اردبيلي 2نوع گفتمان مشخص در ميان علماي شيعه وجود
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان