مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 5
ازبکان اُزبکان میتواند در موارد زیر بکار رود:ازبکان، یک قوم ترک تبار ساکن در ازبکستان و شمال افغانستان است. ازبکان، در تاریخ ایران به دولت ازبکان یا شیبانیان به سركردگى محمد شیبانی گفته میشود. روابط ايرانيان و ازبكان در دوره شاه طهماسب صفوي بحث در عوامل رويارويي مرگ شاه اسماعيل اول و جوان بودن طهماسب و نزاعهاي سران قزلباش در دربارفرصتي فراهم ساخت تا بلا انقطاع خوانين اوزبك بر سرزمينهاي ايران بتازند. هرچندمرگ محمدخان شيباني در خراسان در سال 916 ه¨ . ق . 1510 م بهعنوان مقتدرترينرهبر اوزبك، بر حيات سياسي اوزبكان در ماوراءالنهر تأثير تضعيفكننده نهاد، ليكنعبيداللهخان اوزبك با داشتن فقيهي برجسته و شيعه ستيز (ابنروزبهان)، كه طرححكومت اسلامي را بر مبناي خلافت در سلوك الملوك گرد آورده بود، همچنان روحياترزمنده مذهبي و عقيدتي را در قوم اوزبك حفظ كرد. اين جانشين پرتوان و قدرتمند، كهوارث شكست سنگين مرو بود، با پيروزي در ماوراءالنهر و قتل يار احمد اصفهاني،(5 . ص174ـ170) مقام وكالت، كه قدرتمندترين امير تاجيك ايراني بود، نشان داد كه مرگبنيانگذار دولت اوزبكان بر فروكش كردن ايدئولوژي مذهبي و سياسي آنان درماوراءالنهر تأثيري نكرده است و آن دولت همچنان به رياست عبيداللهخان اوزبكدوران جديدي را در حيات سياسي اوزبكان گشود و با گردآوري علما و فقيهاني چونخنجي بر حيات مذهبي پيشين و اميال ناكام محمدخان شيباني تداوم بخشيد. لذا دردوران شاه طهماسب در شرق ايران بحران مذهبي و سياسي مشتعل بود. اندكي بعد، هم صفويان و هم اوزبكان بهتدريج بعد از فروكش كردن حرارتهاياوليه كه زاييده برپايي دولتهاي نوبنياد بود از ديد صرفاً مذهبي در برخورد با رقيبان دوريگزيدند و «ملكداري و جهانداري» چهره بارزتري يافت. ادعاهاي موروثي بودن خراسان وكوشش براي كسب مشروعيت تاريخي، كه در دورههاي بعدي در مناقشات اوزبكان وصفويان طرح شد، نشان از روند تدريجي دگرگون شدن استدلالهاي توسعهطلبانه بود. طبيعي است كه نخستين هدف اين تاخت و تازها علاقهمندي به تجملات وعناصر تمدن شهري از سوي بيابانگرداني بود كه بهسوي زندگي پيشرفتهتري گام نهادهبودند
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 11,100 تومان